Stichting Uitgeverij Rhemaprint

De volheid van de Geest
Door P. Bronsveld

 
vorige pagina volgende pagina

Voorwoord


 

Alle eeuwen door is er sprake geweest van onwetendheid over de vervulling met de Heilige Geest. Hoewel aan het begin van onze eeuw de doop in de Geest weer onder het stof vandaan gehaald werd, zijn de onkunde en verwarring er niet minder om geworden.

Ook in onze dagen zijn er gelovigen die niet weten dat de doop in de Heilige Geest een zegen voor álle gelovigen is, die het geestelijke leven wil verdiepen, verrijken en versterken. Velen denken dat het slechts een gave voor de eerste christengemeente was, of dat iedere gelovige automatisch de Geest ontvangt als hij zich bekeert en wedergeboren wordt. Het gevolg is dat het werk van de Heilige Geest onopgemerkt blijft. Er is geen sprake van een dynamische geloofsbeleving, van Goddelijke gaven, van wonderen en tekenen en van overwinning in de geestelijke wereld.

Helaas echter wordt ook onder de charismatische christenen het pinksterlicht dikwijls onder de korenmaat gezet. Hoe vaak wordt er onder hen nog gesproken over de noodzaak van de doop in de Heilige Geest? Hoeveel christenen worden er nog gestimuleerd in tongen te spreken? En toch ligt hierin de basis van een overwinningsleven. Toch kunnen zonder deze zegen de gaven die God zijn gemeente schenken wil, niet functioneren.

Ten slotte zijn er in onze dagen de christenen die wél bezig zijn met de volheid van de Heilige Geest. Zij wachten tot de wind van de Geest gaat waaien (meestal in de bediening van een 'grote godsman'), om zich er dan met hart en ziel aan over te geven, zonder dat zij daarbij in de gaten hebben, dat de Heer hen juist door de gave van de Heilige Geest tot zelfstandige, sterke christenen wil maken, die binnen hun eigen gemeente en ook daarbuiten tot grote zegen kunnen zijn.

Peter heeft in het verleden - overtuigd als hij was van het belang van deze zegen - veel gesproken en geschreven over de vervulling met de Heilige Geest. Het was verrassend te mogen graven in deze rijkdommen van het verleden en te kunnen ontdekken dat hij in zijn verschillende lessen, preken en artikelen zo'n helder en bijbels antwoord gaf op bovengenoemde benaderingen, ook al waren die nog niet in hun huidige vorm aanwezig.

De doop in de Heilige Geest is van het grootste belang voor het geestelijke leven van de christen. Je moet echter wel weten hoe je er mee om moet gaan, wat de betekenis is, en wat de richtlijnen zijn. Voor Peter was hierbij altijd maar één ding belangrijk. Niet: wat gebeurt er. Niet: wat zeggen de mensen. Niet: wat is de trend op het ogenblik. Maar: wat zegt God in zijn Woord.

Ik hoop en bid dat dit werkje voor velen tot zegen zal zijn en dat het een groot aantal christenen mag stimuleren met hernieuwde inzet te zoeken naar de volheid van de Geest - voor het persoonlijke leven. Maar vooral ook opdat zij daardoor met grotere inzet en dynamiek de Heer mogen dienen in de gemeente.

Ank Bronsveld - van den Brink

 
vorige pagina terug volgende pagina